Tiedote, Jyväskylä 1.2.2000. Julkaisuvapaa klo 19.


Onko mediapeli jälleen käynnissä?

Vielä pari viikkoa sitten julkistettiin useita mielipidetutkimuksia, joiden mukaan Tarja Halonen olisi voittanut Esko Ahon selvästi, jos presidentinvaalien toinen kierros olisi järjestetty silloin.

Joillekin äänestäjille on saattanut muodostua näiden tutkimustulosten perusteella se virheellinen käsitys, että vaalien lopputulos alkaisi olla selvä. Tätä käsitystä ei ole ainakaan muuttanut se, että uusia gallupeja ei ole julkaistu kohta pariin viikkoon, vaikka ennakkoäänestys päättyy jo tänään.

Vielä kuusi vuotta sitten vaalien toisella kierroksella gallupeja tehtiin säännöllisesti. Esimerkiksi Helsingin Sanomat julkaisi silloin yhteensä kolme tutkimusta.

Niistä ensimmäinen, heti ensimmäisen kierroksen jälkeen tehty, 19.1. julkaistu, ennusti aluksi Rehnin voittavan Ahtisaaren selvästi prosentein 56-44. Ennakkoäänestyksen aikana HS julkaisi 29.1. toisen tutkimuksen, jonka mukaan Rehn johti enää 53-47. Tilanne muuttui vasta kolme päivää ennen varsinaista vaalipäivää Ahtisaaren hyväksi. HS-gallup ennusti 3.2. Ahtisaaren voittavan Rehnin 51-49.

Nämä gallupit antoivat kansalaisille todellisen tiedon vaalikampanjoiden etenemisestä. Niistä kävi hyvissä ajoin ilmi, että Ahtisaari alkoi saavuttaa Rehnin etumatkaa. Tämä antoi kansalaisille mahdollisuuden olettaa Ahtisaaren kykenevän ohittamaan Rehnin aivan loppumetreillä, kuten sitten tapahtuikin. Tämä kerrottiin myös gallupeissa hyvissä ajoin ennen vaalipäivää.

Nyt tilanne on toinen: kansalaisille ei jostakin syystä kerrota "väliaikatietoja", joiden uskoisin todistavan sen, että Ahon ja Halosen välinen ero on kaventunut tuntuvasti.

Äänestäjillä on oikeus tietää molempien ehdokkaiden tämän hetkinen gallup-kannatus, joka saamani tiedon mukaan on tiedossa tutkimusten tilaajilla - tutkimuslaitoksilla on teetetty gallupeja normaaliin tapaan. Mikseivät tilaajat nyt julkista näitä tietoja?

Ilmeisesti tämän tiedon uskottaisiin vaikuttavan myönteisesti tämänkertaisen takaa-ajajan, Esko Ahon, nousuun, kuten kuusi vuotta sitten tapahtui Ahtisaaren kohdalla.

Edellä kerrotun perusteella onkin syytä kysyä: pyrkivätkö mediat vaikuttamaan vaalien lopputulokseen pimittämällä käytettävissä olevia tutkimustuloksia kansalaisilta? Onko jälleen kysymys mediapelistä keskustan ehdokasta vastaan?

PETRI NEITTAANMÄKI
kansanedustaja
Jyväskylä